iepełnosprawność intelektualna odnosi się do funkcjonowania intelektualnego poniżej oczekiwanej średniej dla wieku, etapu rozwoju i poziomu wykształcenia. Dzieci z niepełnosprawnością intelektualną mają pewne trudności poznawcze, które mogą być mniej lub bardziej nasilone i potrzebują uwagi dostosowanej do ich potrzeb, aby rozwijać swoje zdolności i usprawniać proces uczenia się.
Charakterystyka niepełnosprawności intelektualnej
- Niepełnosprawność ta charakteryzuje się spowolnionym funkcjonowaniem intelektualnym oraz trudnościami w myśleniu, rozumowaniu, umiejętnościach komunikacyjnych, społecznych itp.
- Diagnozuje się ją poprzez obserwację funkcjonowania intelektualnego (według oceny IQ jest ono poniżej 75-70) oraz zachowania adaptacyjnego (umiejętności radzenia sobie).
- Niepełnosprawność może być łagodna, umiarkowana lub ciężka. Ponadto, charakterystyka dzieci z niepełnosprawnością intelektualną jest bardzo niejednorodna, dlatego konieczne jest poznanie każdego przypadku i uczestniczenie w jego specyficznych potrzebach.
- Niepełnosprawność intelektualna jest zwykle obserwowana w różnych obszarach rozwoju, ze znacznymi opóźnieniami we wszystkich z nich (nabywanie języka, rozwój motoryczny, socjalizacja itp.).
- Nie jest to choroba psychiczna
- Wszystkie dzieci z niepełnosprawnością intelektualną mogą robić postępy, jeśli mają odpowiednie wsparcie i uwagę.
Jak radzić sobie z niepełnosprawnością intelektualną?
Niepełnosprawność intelektualna może być bardzo heterogeniczna, dzieci te prezentują dużą zmienność w swoich trudnościach w nauce, dlatego pierwszym krokiem jest wyznaczenie cech osobowych i ograniczeń każdego dziecka.
Bardzo ważne jest, aby wspierać i zachęcać dzieci do rozwoju, dając im potrzebny czas do nauki, ponieważ proces ten będzie prawdopodobnie wolniejszy. Ważne jest, aby dać więcej czasu, poświęcić więcej pracy i czasu.
Zapewnij dziecku bezpieczeństwo i pewność siebie oraz zachęć je do samodzielności. Np. dzieci z zespołem Downa muszą nauczyć się radzić sobie same i rozwijać umiejętności zapewniające im codzienne funkcjonowanie. Może to zająć trochę więcej czasu, ale nie możemy zapominać o tym aspekcie. Możemy to zrobić dając im proste zadania, którymi mogą się zająć sami. Odkryj mocne strony dziecka, w czym jest szczególnie dobre i naucz je, jak to wykorzystać, by pokonać trudności. Rekomendujemy również: https://mamusia.pl, gdzie cały proces edukacji dziecka jest wyjaśniony w sposób bardziej szczegółowy.